نیروگاه chp چیست و چگونه قابل راه اندازی است؟

اهمیت تولید انرژی در دنیای جدید هر روز پیشرفت‌هایی را در این زمینه به وجود می‌آورد. یکی از دستاورد‌های صنعت انرژی که در کشور ما نیز مورد توجه قرار گرفته است نیروگاه  compined heat and power که مختصرا آن را نیروگاه chp می‌نماند. نیروگاه سی اچ پی معمولا با قابلیت تولید همزمان چند انرژی مزیتی را ایجاد نموده است که در کارخانجات بزرگ جهت جلوگیری از مشکلات ناشی از قطع شدن انرژی و همچنین کاهش هزینه‌های مربوط به انرژی مورد استفاده قرار گرفته است.

حتی نیروگاه‌های کوچک سی اچ پی chp مورد توجه بسیاری از کارفرمایان و پیمانکاران در ساخت و ساز ساختمان‌ها و مراکز تجاری نیز قرار گرفته است که از این طریق وابستگی خود به انرژی عمومی را تا حد زیادی کاهش می‌دهند.

کارشناسان ما در امور فنی و مهندسی و ساختمان با بررسی این تکنولوژی به روز و کارآمد خدمات مربوطه در این زمینه را به نهاد‌ها، کارخانجات و افراد مختلف ارائه می‌دهند و جهت شناسایی بیشتر این نیروگاه در این یادداشت به بررسی موارد مختلف پیرامون آن پرداخته اند. عمده مواردی که در این یادداشت به آن خواهیم پرداخت در خصوص سوالاتی متداولی است که در این خصوص از کارشناس رسمی دادگستری تاسیسات ساختمانی و کارشناس رسمی دادگستری رشته برق ماشین تاسیسات کارخانجات ما پرسیده می‌شود.

نیروگاه chp چیست و چگونه کار می‌کند؟

یک نیروگاه چند منظوره است که به تولید همزمان دو و یا چند نوع انرژی از یک انرژی واحد صورت می‌گیرد. معمولا نوع سوخت این نیروگاه‌ها انرژی گاز است که وارد مخزن سوخت سی اچ پی شده و تبدیل به انرژی برق و همچنین انرژی به صورت گرما می‌شود. علاوه بر این امکان تولید سرما نیز این نیروگاه فراهم است به این معنا که می‌توان سرمایش و گرمایش و انرژی برق مورد نیاز یک مکان را از این طریق تامین نمود.

این سیستم‌های تولید همزمان برق و حرارت به راحتی می‌توانند نیروی مورد نیاز ساختمان، فروشگاه‌ها، کارگاه‌ها، برج‌های تجاری و غیره را تامین نمایند. بنابراین سی اچ پی یک نیروگاه قوی و چند منظوره است که با کمک آن می‌توان انرژی الکتریسته لازم را برای اماکن فوق تامین نمود.

ورودی و خروجی این نیروگاه به صورت استانداردی از هم تفکیک شده است از این رو امکان بروز مشکلات عمده‌ای که بسیاری از دستگاه‌های تولید انرژی قدیمی دارند را نیروگاه chp ندارد اما این نیروگاه معمولا اتلاف انرژی دارد اما با وجود این موضوع با توجه به قابلیت منحصر به فرد آن در همه کشور‌های جهان مورد استفاده است.

هزینه احداث یک نیروگاه سی اچ پی به چه صورت است؟

برای نصب یک نیروگاه سی اچ پی باید ابتدا امکان سنجی نمود. امکان سنجی از موارد بسیار پر اهمیت در خرید و استفاده این نیروگاه است به همین دلیل کارشناسان ما با توجه به کاربری مختلف ساختمان‌ها و نیروی مورد نیازی که توسط هر شرکت، کارگاه، ساختمان و یا فروشگاه استفاده می‌شود اقدام به امکان سنجی می‌نماید.

بعد از انجام امکان سنجی کارشناس اطلاعات مربوط به نیروگاه‌ را مشخص می‌نماید. هزینه نیروگاه نیز بر اساس امکان سنجی و قدرت نیروگاه مشخص خواهد شد. از طرف دیگر کشور‌های مختلفی چون آلمان، انگلیس و آمریکا و چین اقدام به تولید این نیروگاه‌ها و صادرات آن کرده‌اند. بنابراین سازنده و برند مورد نظر شما برای خرید که با توصیه کارشناس ما صورت می‌گیرد هم در هزینه‌ها تاثیر گذار خواهد بود. کاترپیلار، ام وی ام، مان، ام تی یو و غیره از برند‌ها معتبر سازنده این نیروگاه به شمار می‌روند. برای کسی اطلاعات بیشتر در خصوص نصب و هزینه  و احداث نیروگاه chp  می‌توانید با کارشناسان ما تماس حاصل نمائید.

حداکثر زمان لازم برای احداث نیروگاه و همچنین فضایی که این نیروگاه تصرف می‌کند به چه میزان است؟

در این خصوص نیز همه چیز بستگی به امکان سنجی کارشناس دارد. معمولا برای ساختمان‌های در حال ساخت کارشناسان ما محل نصب پیشاپیش تعیین می‌کنند اما در ساختمان‌هایی که ساخته شده است باید موتورخانه‌ها و یا فضا‌های عمومی و غیر قابل استفاده آن توسط کارشناس ارزیابی گردد. مثلا برای یک ساختمان معمولی 20 متر هم محل کافی برای نصب خواهد بود. اما تاسیسات ساختمانی را باید متناسب با آن تغییر داد. توان تولید برق این نیروگاه‌ها که از یک مگاوات شروع می‌شود که فضا و زمان نصب را مشخص خواهد کرد.

تجهیزات نیروگاه chp را چگونه باید تهیه نمود؟

این تجهیزات را به صورت واردات می‌توان خریداری کرد و یا از طریق شرکت‌های داخلی که نمایندگی برخی از شرکت‌های تولید کننده نیروگاه هستند تهیه نمود. محصولات و قطعات مربوط به این نیروگاه‌ها هم از طریق خدات پس از فروش قابل تهیه هستند و هم از طریق مراجعه به بازار.

مزایا و معایب نیروگاه  سی اچ پی چیست؟

از مهم‌ترین مزایای این نیروگاه می‌توان دائمی بودن انرژی آن اشاره نمود به طوری که اگر انرژی اولیه آن همواره تغذیه شود انرژی برق و گرمای لازم را تولید خواهد نمود. از دیگر مزایای آن به تولید انرژی به صورت پاک اشاره کرد و دیگر نیازی به استفاده از شوفاژخانه‌های قدیمی نیست و همچنین انرژی پاک و سالمی تولید خواهد شد. نهایتا می‌توان به تنوع این دستگاه‌های تبدیلی اشاره کرد که متناسب با نیاز‌های مختلف قابل تامین است. هزینه‌های مربوط به ساختمان‌ها( که معمولا از نیروگاه‌های کوچک مقیاس  chp استفاده می‌شود)  و سایر اماکن نیز با این سیستم به شدت مدیریت خواهد شد.

از مهم‌ترین معایب این نیروگاه‌ها هم باید به اتلاف قابل توجه انرژی توسط آن اشاره کرد که به صورت پرتی از دستگاه خارج می‌شود. هزینه اولیه نصب و خریداری دستگاه هم نسبتا زیاد ارزیابی می‌شود.

کارشناس رسمی دادگستری تاسیسات ساختمانی به ارزیابی و امکان سنجی برای نصب دستگاه‌های chp می‌نمایند و طرح توجیهی مربوط به خریداری و سفارش آن را تهیه خواهند نمود. کارشناسان ما میزان انرژی لازم برای ساختمان‌ها را ارزیابی می‌کنند که در نهایت برای خریداری نیروگاه مورد استفاده قرار خواهد گرفت. همچنین تعیین قیمت‌ نیز صورت خواهد گرفت. جهت انجام امور فوق می‌توانید با کارشناسان ما تماس حاصل نمائید.